Telefoontas

GEBRUIK TELEFOONTAS VOOR LEERLINGEN

De telefoontas is een telefoon organizer voor in het klaslokaal. Met de telefoontas zetten we de smartphone bewust en functioneel in, maar de telefoontas biedt tegelijkertijd ook rust en duidelijkheid tijdens de les. We verbieden de telefoons niet, maar gebruiken ze wanneer dat nodig is. Doel hiervan is om tijdens de les meer aandacht en concentratie te creëren.

Als leerling heb je de keuze om de telefoon thuis te laten, in je kluis te bewaren of in de telefoontas te deponeren.

De school is niet aansprakelijk voor diefstal / beschadiging indien je de telefoon mee neemt naar de les en je daar gevraagd wordt de telefoon in de telefoontas te deponeren.
• Bij binnenkomst doe je de telefoon in je eigen vakje van de telefoontas.
• Elke leerling heeft een eigen nummer. De mentor en vakdocenten spreken dit met je af aan de hand van
bijvoorbeeld de leerlingenlijst.
• Je zorgt dat je telefoon uitstaat of op vliegtuigmodus.
• Indien de docent de telefoon functioneel wil inzetten tijdens de les of de leerling toestemming geeft om naar
muziek te luisteren, laat hij/ zij de leerlingen de telefoon pakken in fases (bijv. eerst nummers 1 t/m 6, dan 7 t/m
13 etc). Na afloop stoppen de leerlingen hun telefoon weer terug in hun vakje van de telefoontas.
• Aan het eind van de les, laat de docent je jou telefoon weer uit de tas halen. Alle leerlingen hebben hun telefoon gepakt, voordat ze het lokaal verlaten.
• Na het checken van de afwezigen, geeft de docent het goede voorbeeld en legt zijn/haar telefoon weg.

De school zal er alles aan doen dat de telefoons niet stuk/ kwijt of zoek raken (zorgplicht). De docenten zullen er
op toezien dat zowel aan het begin als aan het eind van de les de telefoons gedeponeerd en gepakt worden.
Wat als…
• Als tijdens de les blijkt dat je de telefoon niet hebt gedeponeerd in de telefoontas of je geluid aan hebt laten
staan neemt de docent je telefoon in en levert deze in bij het domein. Jij kunt daar, aan het eind van de dag, je
telefoon ophalen. Bij herhaling wordt je mentor op de hoogte gebracht.

GEBRUIK TELEFOONTAS OP DE RSG – INFORMATIE VOOR OUDERS

De telefoontas is een telefoon organizer voor in het klaslokaal. Met de telefoontas zetten we de smartphone bewust
en functioneel in, maar de telefoontas biedt tegelijkertijd ook rust en duidelijkheid tijdens de les. We verbieden de
telefoons niet, maar gebruiken ze wanneer dat nodig is. Doel is om tijdens de les meer aandacht en concentratie te
creëren.
Alle leerlingen hebben de keuze om de telefoon thuis te laten, in hun kluis te bewaren of in de telefoontas te
deponeren. De school is niet aansprakelijk voor diefstal/beschadiging indien de leerling de telefoon mee neemt
naar de les en daar gevraagd wordt de telefoon in de telefoontas te deponeren.
• Bij binnenkomst doen de leerlingen hun telefoon in hun eigen vakje van de telefoontas.
• Elke leerling heeft een eigen nummer.
• De leerlingen zorgen dat de telefoon uitstaat of op vliegtuigmodus.
• Indien de docent de telefoon functioneel wil inzetten tijdens de les of de leerling toestemming geeft om naar
muziek te luisteren, laat hij/ zij de leerlingen de telefoon pakken. Na afloop stoppen de leerlingen hun telefoon
weer terug in hun vakje van de telefoontas.
• Aan het eind van de les, laat de docent de leerlingen hun telefoon weer uit de tas halen. Alle leerlingen hebben
hun telefoon gepakt, voordat ze het lokaal ver- laten.
• Na het checken van de afwezigen, geeft de docent het goede voorbeeld en legt zijn/haar telefoon weg.
De school zal er alles aan doen dat de telefoons niet stuk/ kwijt of zoek raken (zorgplicht). De docenten zullen er
op toezien dat zowel aan het begin als aan het eind van de les de telefoons gedeponeerd en gepakt worden.
Wat als…
• Als tijdens de les blijkt dat een leerling de telefoon niet heeft gedeponeerd in de telefoontas of zijn geluid aan
heeft laten staan,……
dan levert de docent de betreffende telefoon in bij het domein en kan de leerling de telefoon daar aan het eind van de dag ophalen. Bij herhaling wordt de mentor op de hoogte gebracht.
Tips & bronnen
Over het gebruik van mobiele telefoons en sociale media en de invloed daarvan op het leerproces van de leerling is
veel geschreven en gepubliceerd. Leerlingen zijn gewend om continu prikkels te krijgen en moeten eraan wennen als dit niet meer via hun telefoon gaat. Ter informatie hieronder een aantal interessante websites.


• Concentratie is te trainen, mits de afleiding uit de buurt wordt gehouden. What the internet is doing to our
brains: https://www.youtube.com/watch?v=cKaWJ72x1rI
• https://decorrespondent.nl/4688/Dit-leerden-mijn-leerlingen-en-ik-van-een-week- zonder-mobieltje-opschool/1046548477744-6358ba3e “Een mobiele telefoon bekijken is het shaggie draaien van vroeger.”
• https://blendle.com/item/bnl-nrc-20160611-2_02_6/verifyemail/i2w2UPKDvza8K2UNccxv
• https://judithsblogjes.wordpress.com/2015/12/07/5-redenen-voor-bewust- smartphonegebruik-in-deklas/
• http://www.ad.nl/binnenland/help-ik-kan-geen-moment-zonder-mijn- smartphone~a3aa2b0a/
• http://aha.radio2.be/technology-wetenschap/snel-afgeleid-smartphone-tijdens- blok-zo-los-t-op/
• https://www.nrc.nl/nieuws/2013/05/07/snel-afgeleid-weinig-concentratie-wat-het- internet-doet-met-onzehersenen-a1434985
• https://www.nationaleonderwijsgids.nl/voortgezet-onderwijs/nieuws/27741- smartphone-verbod-opschool-leidt-tot-betere-prestaties.htm