Welke zorg bieden wij
Begeleidingskaart 2 RSG-Enkhuizen
Sociaal-emotionele ondersteuning schooljaar 2018/2019
Om welke begeleiding gaat het? |
Voor wie is deze begeleiding? |
Wanneer wordt deze gegeven? |
Wie verzorgt de extra begeleiding |
Hoe gaat de aanmelding/begeleiding |
Inhalen gemiste toetsen |
Leerlingen uit onderbouw en bovenbouw |
di 5e uur |
De domeinassistenten |
Als een leerling door ziekte of overmacht een toets mist, kan deze na afspraak met de vakdocent op deze momenten worden ingehaald. |
Begeleiding studiekeuze |
Alle leerlingen |
In mentorlessen. M.b.v. Qompas En tijdens Loopbaan oriëntatie uren
|
Mentoren en decanen
|
In mentorlessen wordt aandacht besteed aan het maken van keuzes en keuzemogelijkheden. Als leerlingen met specifieke vragen zitten, kunnen ze een afspraak maken met de desbetreffende decaan. Ouders worden hier soms bij uitgenodigd |
Aanleren studievaardigheden op het gebied van werkhouding, planning en organisatie. |
Alle leerlingen |
In mentor- en vaklessen |
Mentoren en vakdocenten |
In mentor- en vaklessen wordt ruim aandacht besteed aan het aanleren van algemene en vakspecifieke studievaardigheden. In de bovenbouw van het atheneum wordt het vak academische vaardigheden aangeboden. |
Rekenen |
Alle leerlingen |
Gepersonaliseerd en wekelijks |
Aangewezen vakdocenten |
De Cito-toetsen zijn indicatief voor de intensiteit en vorm van begeleiding. |
Specifieke en individuele begeleiding op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling |
Alle leerlingen die op dit gebied ondersteuning nodig hebben |
Gedurende het jaar op afspraak |
Counselor |
Via mentor en het ondersteuningsteam |
Specifieke en individuele begeleiding op het gebied van werkhouding, planning en organisatie, gedrag |
Leerlingen met een diagnose en leerlingen die meer individuele begeleiding nodig hebben dan de gemiddelde leerling |
Op afspraak wekelijks |
Sen-docent Zorgcoördinator en leerlingenondersteuner |
Bedoeld voor leerlingen, die een vastgesteld probleem hebben of leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dat regulier geboden kan worden. Vanuit de extra middelen wordt er per afdeling een Sen-docent voor vier uur per week bekostigd, die de leerling de specifieke begeleiding en ondersteuning biedt, waardoor de leerling erin slaagt binnen de school te functioneren en een diploma kan halen. De aanmelding gebeurt via het ondersteundingteam in samenspraak met de mentor. |
Deskundigheidspas |
Leerlingen met en zonder een diagnose |
Gedurende het hele jaar |
Docenten |
Leerlingen met en zonder een diagnose ontvangen een deskundigheidspas waarop extra faciliteiten benoemd worden. |
Dyslexie ondersteuning |
Leerlingen met een dyslexieverklaring |
Gedurende het jaar zijn er regelmatig contactmomenten, individueel en in groepsverband.
|
Dyslexiecoach |
Leerlingen met een dyslexieverklaring ontvangen een dyslexiepas, waarop staat van welke faciliteiten zij bij toetsen en in de les gebruik mogen maken (Dedicom boeken, Kurzweil woordenboek, laptop, tijdverlenging, mondelinge overhoringen, etc.) Wanneer het vermoeden van dyslexie bestaat wordt ouders geadviseerd extern onderzoek te laten doen. |
Coaching (Hoog)begaafden |
(Hoog)begaafde leerlingen en docenten |
Gedurende het jaar zijn er regelmatig contactmomenten, individueel en in groepsverband.
|
Talentcoaches |
Hoogbegaafde leerlingen die dreigen vast te lopen in hun cognitieve of sociaal-emotionele ontwikkeling. Aanmelding gebeurt via het ondersteuningsteam. |
Mentorlessen |
Ter ondersteuning van het aanleren van sociaal-emotionele vaardigheden en het vormen van een positieve groep voor alle leerlingen |
Gedurende het hele jaar |
Mentoren |
|
Individuele gesprekken |
Alle leerlingen die meer ondersteuning en aandacht nodig hebben dan in de reguliere gesprekken gegeven wordt |
Op afspraak |
De mentor, ondersteuningscoördinator, directieschoolleider |
Leerlingen kunnen zich aanmelden via de mentor. |
Stilte ruimte |
Time-out plek voor leerlingen met een diagnose en een specifieke ondersteuningsbehoefte |
Dagelijks en gedurende het hele schooljaar |
Ondersteuningscoördinator, Sen-docenten en leerlingenbegeleider |
Aanmelding gaat via ondersteuningscoördinator. Begeleiding kan bestaan uit check in- check out, individuele gesprekken, bieden van een pauzeplek en ruimte om een toets te maken. |
Anti-pestprotocol |
Alle leerlingen die te maken krijgen met (social-media)pestactiviteiten |
Gedurende hele schooljaar, respectweek in december |
De mentor, de antipestcoördinator |
Als onderdeel van de mentorbegeleiding kan met de klas een anti-pestprotocol ingezet worden. Het doel is een veilige, respectvolle omgeving te creëren. |
Omgaan met diversiteit |
Alle leerlingen |
Wekelijks door de mentor en drie keer per jaar tijdens Multi-Culti dagen, Paarse Vrijdag en Challenge day |
Counselor |
|
Zorgcoördinator en counselor |
Alle leerlingen die behoefte hebben aan een extra intermediair om op het juiste spoor voor de hulpverlening te komen. |
Gedurende het jaar op afspraak |
Zorgcoördinator en counselor |
Leerlingen, die raad nodig hebben, kunnen zelf bij één van deze personen of de mentor aangeven, dat ze behoefte hebben aan een gesprek. De contactpersonen adviseren waar de leerlingen aan kunnen kloppen met hun eventueel probleem. |
Individuele- en groeps-gesprekken en begeleiding |
(Hoog)begaafde leerlingen |
Gedurende het gehele schooljaar |
Talent coaches
|
Leerlingen worden aangemeld door mentor en/of ouders. Leerlingen worden in een individueel- of groepstraject begeleid binnen en buiten de les. |
Faalangstreductietraining |
Leerlingen onderbouw die vanwege faalangst vast (dreigen te) lopen in de schoolsituatie |
Na de herfstvakantie volgen de leerlingen een BOF-training (Bewust Omgaan met Faalangst). Individuele gesprekken met leerlingen uit de bovenbouw |
Faalangstreductiecoach |
Leerlingen worden ingebracht door de mentor bij de zorgcoördinator. Na een intakegesprek wordt bepaald of de leerling geselecteerd wordt voor de training. |
Examenvreesreductietraining |
Leerlingen bovenbouw die door examenvrees blokkeren in hun prestaties |
Na de kerstvakantie |
Counselor |
Leerlingen worden ingebracht door de mentor bij de zorgcoördinator. Na een intakegesprek wordt bepaald of de leerling geselecteerd is voor de training. |
Intern Ondersteuningsteam |
Alle leerlingen die vanwege sociaal-emotionele of leertechnische problemen vast dreigen te lopen |
Wekelijks |
Zorgcoördinator, counselor, Sen-docent, talentcoach en schoolmaatschappelijk werker |
Leerlingen worden ingebracht door mentoren. Doel van het overleg is te bepalen welke interne/externe ondersteuning/begeleiding nodig is. Een leerling kan enkel worden besproken met toestemming van de ouders. Dit geldt niet voor 18+ Doel van het overleg is te bepalen welke interne en externe zorg/begeleiding nodig en mogelijk is. De uitkomst van het overleg wordt in adviserende zin voorgelegd aan de betrokken partijen. Er is regelmatig overleg met schoolarts, schoolagent en de leerplichtambtenaar
|
Brijderstichting |
Alle leerlingen |
Wekelijks inloopspreekuur |
|
Wekelijks inloopspreekuur |
Schoolmaatschappelijk werk |
Alle leerlingen |
Wekelijks |
Schoolmaatschappelijk werker |
Na bespreking in zorgteam kan een leerling een 5-tal gesprekken hebben met SMW |
Jeugdverpleegkundige |
Alle leerlingen |
Wekelijks inloopspreekuur |
Jeugdverpleegkundige |
Wekelijks inloopspreekuur |
Verzuimcoördinator |
Alle leerlingen |
Dagelijks |
Domeinassistenten |
Verzuim leerlingen wordt gemonitord en vroegtijdig met ouders, leerlingen en jeugdarts besproken volgens het verzuimprotocol |
Leerplichtspreekuur |
Alle leerlingen |
3-wekelijks |
Leerplichtambtenaar (LPA) |
Leerlingen met een dreigend hoog verzuimpercentage worden opgeroepen voor een preventief gesprek met LPA. Er wordt gewerkt via het verzuimprotocol. |
Informatieve ouderavond
|
Alle ouders |
Gedurende het schooljaar |
Ondersteuningscoördinator i.s.m. de gebiedsteams nodigt externe expertise uit |
Aanmelding via de mail bij school |
Leerlingen voorlichting |
Alle leerlingen |
Gedurende het schooljaar komen diverse voorlichtingen aan bod; Weerbaarheid, omgaan met drugs en Alcohol, eetstoornissen |
Externe expertise |
n.v.t. gebeurt in de les |